Plommonmarmelad

Japp idag har jag varit duktig och kokat marmelad.

Plommonmarmelad:

1 ½ kg plommon
1 dl vatten
½ l strösocker
saften av två citroner
skalet av en citron

GÖR SÅ HÄR:
1. Räkna alla plommon och skriv upp antalet
2. Skölj frukterna och lägg dem i en tjockbottnad gryta
3. Koka upp utan lock och rör om ibland
4. Koka på svag värme i ungefär 30 minuter eller tills kärnorna flyter upp till ytan
5. Plocka upp kärnorna med en sked och kolla att alla kommer upp
(det är orsaken till att man ska räkna plommonen)
6. Dra grytan från plattan och rör ner sockret
7. Skölj och skala en av citronerna, skär skalen i tunna strimlor och rör ner i grytan
8. Pressa de andra citronerna och rör ner saften
9. Låt marmeladen koka försiktigt cirka en timma utan lock

Efter en timma är det dags att göra marmeladprovet: Häll en msk av marmeladen på ett kallt fat och dra ett finger eller en sked rakt genom massan. Om den då inte flyter ihop är marmeladen färdig.

Häll upp marmeladen på väl rengjorda (bensoatsköljda) burkar, förslut och förvara svalt.




Kommentarer
Postat av: a.k

oj. vad coolt.

Sådant där pyssligt vill jag också hålla på med när jag blir stor.

eller.

jag vill inte ens vänta så länge. Bara tills jag flyttar hemifrån.

2008-08-16 @ 16:42:53
URL: http://decibel.webblogg.se/
Postat av: a.k

Är det gott med plommonmarmelad förresten?

jag tror inte att jag har prövat det...

2008-08-16 @ 16:43:35
URL: http://decibel.webblogg.se/
Postat av: a.k

Men gud nej! känn dig inte gammal för bövulen, det var ju inte så jag menar.

Det jag menade var snarare att...

jag är femton. haha.

2008-08-16 @ 23:29:36
URL: http://decibel.webblogg.se/
Postat av: a.k

För mig brukar det vara oftast vara tvärtom. Jag känner mig mycket äldre än vad jag är. Jag har tillochmed börjat gå runt med servetter i handväskan. Bara ifall att. sådär som mina föräldrar brukade göra när jag var liten och kladdig av mig liksom. hjälp!

2008-08-16 @ 23:36:36
URL: http://decibel.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0