6 Juni

Japp idag är den stora dagen för Sverige! Vår nationaldag! Och så klart Svenska Flaggans dag!

Men vad är det vi firar egentligen med tanke på att det faktiskt bara är 24år sedan 6juni faktiskt blev vår officiella nationaldag.
Slår man upp det så får man reda på att 1983 bestämdas att Sveriges nationaldag skulle vara den 6juni och sedan dröjde det ända tills 2005 innan denna dag blev en röd helgdag. Så varför valdes då just denna dag?
Jo det var under 1800-talets som 6 juni började firas som en nationell minnes dag eftersom det 1523 var den dag då Gustav Vasa kröntes till kung över Sverige. 1809 års regeringsform utfärdades också den 6 juni, liksom 1974 års regeringsform. Sedan år 1916 firas den 6juni som Svenska flaggans dag.
Så detta är vad vi firar i Sverige.

Men tyvärr är det lite segt med firandet, för de ända gånger då vi Svenskar tillåts vara nationalistiska av oss är när det gäller sport! Annars anses det lite ofint att använda sig av svenska flaggan eller sjunga vår nationalsång. Det är till och med så att för ett antal år sedan pratades om att vi inte skulle få sjunga nationalsången på skolavslutningar för att detta kunde ses som rasistiskt. Och om man bär en svensk flagg på något klädesplagg får man direkt konstiga blickar av andra.....
Men ärligt är detta inte ett sätt att låta rasisterna vinna? Att ge upp vår nationalsång, vår flagga och vår stolthet över att vara svenskar? Jag är stolt över att vara svensk men jag är absolut inte någon rasist! Men jag kan säga att jag är stolt över Sverige i många sammanhang, oki inte alla och inte i alla avseenden men i alla fall så är jag glad att jag inte är född i ett annat land... jag tycker att det är bra att vara svensk.
Jag vill kunna sjunga vår nationalsång och jag vill kunna vifta med den svenska flaggan och vara stolt över vårt underbart vackra land utan att någon ser detta som en rasistisk handling. Men vi svenskar är fega..... Och visst i ärlighetens namn ska det erkännas jag har inte firat nationaldagen mer än en gång under mitt liv men detta beror väl delvis på att det aldrig hr varit någon stor händelse. Jag menar Hallå det dröjde ända tills 2005 innan det blev en helgdag! Jag tycker nog att vi ska spana lite på våra grannar i väster...Norrmännen är riktigt duktiga på att fira sin dag och USA oxå! Och då det kanske tar lite i över kant för oss lagom-svenskar men i alla fall vi kan väl i alla fall alla hjälpas åt och se till att vår nationalsång och vår flagga och vår nationella stoltget är vår och inte smuttsas med rasistiska åsikter?!


127949-36



Gårdagen firades min söta pojkvän. Vi fikade på stan och sedan var vi hemma hos hans mamma och hennes man på landet och åt god mat och drack god champagne! Så  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0