Att få eller icke få.... det är frågan det.

Aftonbladet skriver åter om gamlingar som inte får köpa öl och tobak. Jag tycker att det är lite löjligt att göra en så stor affär av det.
Jobbar ju på ICA just i förbutiken, där vi säljer tobak och även spel. Och vi har pålagt från ICA att vi ska kolla leg på personer upp till 30 år. Svenska Spel och ATG följer regeln att det är legkrav upp till 25. Och jag säger bara ibland är det inte lätt att se skillnad på den som är 17 och den som är 27. Jag vet att det i mångas öron kan låta konstigt. Men prova själva.
Jag fick göra ett test som Svenska Spel har för ombud där man ska gissa ålder på ett antal personer och det var supersvårt att avgöra åldern på dessa.
Jag kan förstå att folk tycker att det känns dumt och konstigt att behöva visa leg när man är 65 eller vad de nu var i artikeln i Aftonbladet. Och jag kan inte riktigt förstå hur personen som frågar efter leg tänker.
Men man kanske kan försöka att se de som att dessa kassörskor är de som värnar om våra ungdomar. Om de kollar leg på någon som är gammal så kollar de med all säkerhet leg på de som är unga också. Och jag hoppas verkligen att alla håller med mig när jag säger att vi inte vill att ungdomar ska börja röka, dricka och spela. Lagen finns ju där av en anledning. Och de flesta verkar ju tycka att det är bra att vi har denna lag, men när der gäller dem själva så blir det tandagnissel och sura miner.
Och ta det som en komplimang, du ser ju ung ut! Det finns värre saker som kan hända än att du får vissa leg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0