GUCCI och Dolce & Gabbana

Den ständigt pågående debatt inom och runt reklamen är den om sexistisk reklam. Detta är en intressant och vikig debatt. Men ibland kan den ta lite felaktigt uttryck. När människor förstör och målar över reklamannonser på stan för underkläder. Företag måste ju få möjlighet att göra reklam för sina produkter. Säljer ett företag underkläder så måste ju underkläderna synas, annars är det ju ingen mening med reklamen. Men en mer relevant fråga är hur man visar fram underkläderna. Detta måste ju nödvändigt viss inte göras med hjälp av en supersmal modell som poserar sexigt. Det kan lika gärna göras genom att modellen gör något som inte uppfattas som att det anspelar på sex lika mycket. Jag vet att detta på sätt och viss strider mot mitt tidigare inlägg med Louis Vuitton reklamen. Men det handlar väldigt mycket om hur det görs. Den bilden är för mig en bild som inte enbart anspelar på sexighet och sex utan har även annan sida. En mer estetisk sida som en vacker och tilltalande bild. För det går inte att komma runt det faktum att nakna kvinnor och även män alltid har förekommit inom konst, kultur och reklam. Detta har haft flera olika betydelser och syften. Under antikens Grekland avbildades gudar nakna som statyer, därför att det var perfekta och nakenheten var något gudomligt. Men det har även förekommit med ett mer pornografiskt syftet. Det är inget fel i detta så länge syftet med bilden är tydligt. Alla människor har förkärlek för vackra ting, former och även bilder av människan. Och nakna människor kan vara väldigt vackert och estetiskt. Men för att återgå till ämnet med reklam. Är det nödvändigt att vissa en lättklädd kvinna i en reklamannons för datorer eller bilar? Svaret är både jag och nej. Nej det är inte nödvändigt för det är inte kvinnor eller underkläder som säljs med annonsen. Och ja det är kanske inte nödvändigt med det ger mer försäljning. Därför att sanningen är så enkel som att sex säljer. Vilket är ett faktum som vi aldrig kommer att komma bort från. Och det kan man tycka vad man vill om men faktum kvar står vi fascineras och dras till sexighet och vackra kroppar, oavsett om det är kvinnor eller män.

Nina skriver i sin blogg om just detta ämne.

Hittade dessa två reklamannonser för GUCCI och Dolce & Gabbana. Jag tycker på ett sätt att de är tilltalande men ändå oerhört kvinnoförnedrande.

Vad tycker ni själva?





image79



image80


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0