Pizzabröd

Pizzabröd


Super gott bröd som jag hittade på och bakade till valborgsgrillningen idag. Blev poppis! Prova gärna!

Det finns ett litet problem med att skriva ner detta recept och det är att jag helt bakar på känn. Vilket gör att jag sällan mäter vad jag har i, mer än jäst och vatten. Men jag skriver ner så gott jag kan. Men kan ju fylla med annat också, så som pesto eller något annat.


Det blir antingen två enorma bröd eller tre lite lagom stora

  • Ett packet jäst
  •  En liter vatten
  • Ca 1-1 ½ tsk salt
  • Ca 2msk olja
  • 2 tsk socker
  • Vetemjöl
  • Grahamsmjöl
  • En burk pizzasås eller hemkokad pizzasås
  • Olja att pensla med
  • Fetaost eller annan ost
  • Oliver
  • Basilika
  • Salt att strö över

Börja med att smula jästen i en stor bunke. Häl i salt, socker och olja rör ut tills allt blandats och jästen smällt. Häl i vatten. Det är lagom med att ha ca ¾ delar vetemjöl och ¼ grahamsmjöl. Arbeta i mjöl i degen tills den är lagom smidig, den ska hellre vara lite kladdig än för trött. Men den ska gå att arbeta med utan att bli kladdig.

Låt jäsa i ca 45-50minuter under en bakduk i bunke. Gärna på spisen medan ugnen blir varm.

Dela i två eller tre delar. Kavla ut till lite tunnare än 1cm. Bre över pizzasås, inte för mycket bara. Lägg på ost och oliver. Rulla i hopp och lägg på en plåt med bakplåtspapper på. Se till att lägga det så att skarven blir på ovan sidan. Vik ihop endarna och nyp i hopp så att det inte blir någon skarv kvar. Annars kan fyllningen rinna ut.

Pensla med olja och strö över salt.

Låt jäsa 10-15 minuter. Grädda i ca 20 minuter i mitten av ugnen i 175-200 grader.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0