Plast

Såg just ett väldigt intressant program på tv om plast. Det handlade om vår enorma produktion av just plast och vad som händer med plasten efter att vi slängt den.
Vi förbrukar i snitt 100kg plast per person och år. Och mycket av denna plast hamnar i havet. Vilket är ett stort problem och en stor fara. Plasten förstör för djur och västlivet i havet. Många havsfåglar får i sig stora mängder plast genom sin föda, fiskar, maneter och plankton är andra exempel på djur som får i sig plats. Och ett stort problem är at plasterna släpper ifrån sig kemiska ämnen. Flera av dessa ämnen vet vi idag inte vad det gör när det kommer ut i naturen. Men forskare har kunnat visa på att tex valar lagrar flera olika typer av kemiska ämnen son finns i plast i fettet i sina kroppar.
Det finns forskare som ah påvisat att vissa kemiska ämnen som finns i plast och ofta i sådan plast som vi gör plastflaskor av påverkar könsorganen hos främst hanarna. Ämnet gör att könet inte fult ut utvecklar sig. Det finns även forskning som visar att unga pojkar som utsätts för dessa ämnen också påverkar och att deras könsorgan tenderar att inte utvecklas fullt ut.
Plast som kommer ut i naturen brytts inte ner den bara delas söner i små små bitar och finns kvar. Och vårat plastanvändande bara ökar och ökar för varje år.
Jag tycker detta är väldigt skrämmande. Det som också skrämmer mig är att jag inser min egen del i detta. Jag försöker att göra så gott jag kan men jag skulle så klart kunna göra mer. Men det hemska är att det är väldigt svårt att göra mer. Plast finns i så sjukt många produkter att det är väldigt svårt att undvika det. Jag tackar ofta nej till plastpåsar i butiker, jag tar med min egen tygkasse när jag ska handla mat, jag försöker att återvinna så mycket som möjligt. Men det går inte att undvika plastprodukter. Även om jag hoppar över påsar och kassar och så vidare så kan jag inte komma runt att tandkrämen, schampot, diskmedlet, tvålen, läsken, brödet och så vidare alla kommer i plastförpackningar. Dessa är väldigt svårt att inte köpa/använda.

Vad har du för tankar och åsikter om plast och miljö och även återvinning? Skriv gärna en kommentar och tala om vad du tänker.




Kommentarer
Postat av: Sockerklump

Som tur är finns det affärer som Body Shop som använder till största del återvunnen plast till sina förpackningar och Lush där du kan köpa tvål och shampoo utan förpackning alls! Sen handlar det till stor del att vi konsumerar alldeles för mycket överhuvudtaget! Sedan finns det otroligt mycket större saker än återvinning som ska göras innan vi rör oss mot en total miljökatastrof! Kika in på tcktcktck.org!

2009-11-03 @ 08:00:57
URL: http://sockerklump.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0