Jobb eller inte jobb det är frågan det.

Aftonbladet skriver om hur svårt det är för uunga att få jobb idag. Jag håller helt med. Jag tycker att regeringen-Reinfeldt har svikigt de unga idag. Det är ju helt sjuk att man inte ska kunna hitta ett arbete trotts att man kämpar som en galning. Och så säger Reinfeldt att unga idag inte vill ha fast anställningar. Det vill vi visst det, det är bara det att det inte finns några såna att få tag i! Jag har kämpat läng med att få jobb. Jag skulle inte våga räkan hur många arbetsansökningar jaga hr skickat iväg. Och hur få av dessa som ens har lett till en intervju. Visst det kan vara jag som gör fel. Men hallå! Det är många med mig som har det lika. Det finns så många nackdelar med att de unga stängs ute från arbetsmarknaden. Unga idag få ett väldigt sent inträde på arbetsmarknaden. Under de senaste 10 åren har snittåldern på när man börjar arbeta stigit från 19-20 till 29-30. Det är ju något som i grunden är fel i detta system. Unga idag kommer behöva arbeta mycket längre än tidigare generationer för att få en skälig pension. Och att få en så dålig start på sitt yrkesverksam liv på verkar på många sätt. Många känner sig misslyckade, dåliga och tappar tilltron och självförtroendet. Är det sådana människor som regeringen-Reinfeldt vill skapa? Deprimerade, svaga, misslyckade och självförtroendelösa unga människor som ställs utanför samhållet. Det finns även ekonomiska nackdelar med detta. Både för individen och för samhället. Det är som Magnus Alvarsson säger i Aftonbladets artikel ett enormt resursslöseri. Genom detta system skapas det unga människor som het saknar besparingar och ekonomisk säkerhet. De få kronor som man har lyckats spara ihop äts snabbt upp när man är arbetslös. Och vad är det med a-kassan och andra ekonomiska stöd? Varför ska man straffas för att man arbetar? Killen i Aftonbladets artikel berättar att han fick ett vik som lärare ett par dagar. Han tog det och när han sedan kom till Arbetsförmedlingen sa de att på grund av att han hade arbetat de där dagarna så fick han vänta tre månader för att kunna få ekonomisk hjälp! Vad är detta bra för? Ska man straffas när man jobbar? Är det inte bättre att folk jobbar än att de är helt arbetslösa? Och jag har själv också fått känna av detta. Jag arbetar deltid/timmvik och kämpar och kämpar med att får mer tider på mitt jobb eller få ett annat jobb men det har trotts stora ansträngningar inte gett något. Och på grund av att jag arbetar några dagar i månaden så drar a-kassan ner antalet dagar som jag får stämpla till 75dagar! Det är ju för fan inget när man endast har kanske två dagar i vecka med jobb. Det är ju helt jävla sjukt ju.

 

Skriv gärna en kommentar och tala om vad du tycker och tänker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0